Test av Honda CB500X: Uventet  mye kjøreglede til en lav kostnad

Test av Honda CB500X: Uventet mye kjøreglede til en lav kostnad



Honda CB 500 X er uten tvil en av de aller beste A2-syklene i markedet og det har i perioder vært vanskelig å få tak i nye sykler.

Ja av og til er det helt riktig at «less is more» og når kvaliteten og kjøregleden er så høy og innvesteringsbeløpet ar så lavt for en helt ny motorsykkel, så er det ikke så veldig mye å tenke på dersom du allikevel skal kjøpe motorsykkel i dette segmentet.

Honda CB500X er en av verdens mest populære og driftssikre modeller som MC-pressen nesten ikke har fått kjørt fordi den har vært utsolgt og utilgjengelig. Vi snakker om en moderne motorsykkelen som kan brukes av alle, til alt og over alt. Vi snakker om kvalitet på absolutt alle områder.

Tekniske data

Motor             :           to sylindre i rekke

HK                   :           47

Nm                  :           43

Kubikk             :           471

Våt vekt           :           197 kg

Tank                :           17,7 liter

Akselavstand   :           1445 mm

Styrevinkel      :           27,5

Setehøyde       :           830 mm

Dempere foran:          41 mm opp/ned gaffel

Demper bak    :           Monoshock på svingarm

Dekk foran      :           110/80-R19 M/C

Dekk bak         :           160/60-ZR17 M/C

Utslipp            :           80 g/km

Kanskje ingen «image-pumpe», men...

Modellen som ble lansert i 2013 har vært gjennom flere face-lifts og modifikasjoner og fikk i 2022 kanskje sin aller viktigste endring med nye 41 mm Showa opp/ned dempere og doble bremseskiver på 310 mm foran.

Denne endringen var viktig og har gitt sykkelen bedre og ikke minst festligerekjøreegenskaper.

Demperne både foran og bak jobber svært godt sammen med ramme, svingarm og det 19 tommer store forhjulet som også utvider sykkelens bruksområde.

Forhjulet og demperne spiser dårlig underlag uten at svingkurven forstyrres og kombinasjonen av en nydelig styregeometri, akselavstanden på fine 1445 mm bidrar til at sykkelen rett og slett blir morsom og ikke minst veldig behagelig å kjøre. CB 500 X er kanskje ikke noe fallos symbol, men designet er stilrent, pent, praktisk og fremfor alt veldig funksjonelt og bra. Kanskje ikke like kult som de tøffeste gutta i gata, men garantert kapabel til å utfordre veldig mange og for den saks skyld større sykler på kurvehastighet og svingete vei.

CB 500 X har et stort bruksområde og kan brukes til nær sagt alt mulig. Sykkelen takler pendning, kveldsterapi, korte i eller lengere turer på grus eller asfalt, eller levere ferieturen din for den saks skyld. Modellen er ingen lettvekter med sine 197 kg (ferdig tanket) men det er også en fordel hva angår opplevelse av kvalitet, komfort og stabilitet.

Motoren som leverer 47 hk og 43 Nm er allikevel mer enn sterk nok til å pushe CB 500 X rundt med en god tivoli-faktor. De ergonomiske forholdene er gode og sykkelen har en fin styregeometri som gjør det mulig å følge langt større maskiner med en god fører. CB 500 X er med det 19 tommer store forhjulet veldig godt tilpasset Norske veier og topografi og sykkelen er festlig å kjøre i svingkombinasjoner med gode nedlegg.

Kjøreteknisk holder modellen et nivå langt over sin prisklasse. Girkasse og bremser fungerer godt og presist og bidrar til at jeg som fører opplever en presisjon og forutsigbarhet som normalt vil ligge langt over denne prisklassen. 70/30 dekkene fra Dunlop (Trailmax Mixtour) holder et godt grep om både asfalten og er så absolutt brukbare til turkjøring på grus.

Hjulstørelser og dekkvalg gjør det derfor mulig å ta CB 500 X ut på grus eller i terrenget for å oppleve mer enn det du finner gatelangs og dette betyr at modellen også er velegnet til å betjene og innfri eventyrlyst og oppdagelsestrang.

CB 500 X er også praktisk å bruke. Vindskjermen gir fin værbeskyttelse og det digitale instrumentet tilgjengeliggjør det du trenger av kjøreinformasjon, Honda har gjort mye for at sykkelen skal være enkel å håndtere i hverdagen så håndtakene som er montert bak på seterammen bak er gode og ikke minst viktige for å håndtere sykkelen på en sikker måte i hverdagen.

Ser pent ut gjør det også.

Lave utslipp av karbondioksyd

 CB 500 X er ikke større enn at den enkelt kan snike seg gjennom tett bytrafikk og derfor også er velegnet som et pendlerverktøy. Forbruk og utslippstallene er lave (80 g/km) hvilket gjør

CB 500 X til et miljøvennlig valg av transportmiddel. I dagens avgiftssystem er CB 500 X akkurat det myndighetene har lagt til rette for i dagens avgiftssystem og modellen unngår derfor volum og miljøavgiftene.

Oppsummert

Uventet  mye kjøreglede til en lav kostnad. CB 500 X er en ekte Honda, driftsikker, nyttig og veldig morsom å kjøre. CB 500 X er sterk, smidig og ikke minst gøyal å kjøre. Prøv en Norgesferie med denne du, det blir garantert en flott opplevelse.

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.