Vi tester BMW på Mallorca

Mallorca, 23.02.2014

Sitter på flyet tilbake til gamlelandet etter tre dager med testing av BMW-nyheter under knallblå himmel på Mallorca. Tre dager med veldig mange inntrykk som jeg her etter beste evne skal prøve å beskrive. Som kanskje mange vet har Spania massevis av skikkelig svingete “hurraveier” som er skreddersydd for MC-kjøring og Mallorca er intet unntak.

NineT

Den første nyheten som skulle testes var jubileums modellen NineT. Dette er et helt nytt konsept fra BMW og som jeg heller ikke kan se at andre produsenter kan tilby. I forkant hadde jeg lest et par svært positive tester og var derfor spent på om jeg ville oppleve det samme som journalistene. La det være sagt med en gang – dette er en “ekte” motorsykkel for genuine entusiaster !! Jeg opplevde den visuelt som litt uvant og “røff” og på en måte som en uslipt diamant, men BMW har tenkt at du skal/kan gjøre den siste slipingen, siden den faktisk på flere måter er forberedt for ombygging. Dette må imidlertid ikke misforstås. NineT har meget gode kjøreegenskaper, perfekte bremser, nydelig balanse, lavt tyngdepunkt og motoren passer midt i blinken for en slik sykkel. Teknisk er den bare utrolig bra, men “pakka” kan kanskje bli enda bedre når du får mulighet til utseendemessing å gi den ditt helt personlige uttrykk. NineT kan du eie i årevis uten at den blir kjedelig og skulle den mot formodning bli det, kan du jo bare mekke litt og så har du en “ny” sykkel. BMW har pr. idag endel utstyr som kan kjøpes til egen “personalisering”, men jeg er overbevist om at i løpet av kort tid vil det dukke opp mye mer utstyr fra både BMW og andre produsenter.

S1000R

En naken sykkel (eller Roaster som BMW kaller denne kategorien) basert på S1000RR må jo bare måtte bli noe helt spesielt – og det stemmer 100% !! Dette er sannsynligvis den mest lettkjørte sykkel jeg noen gang har kjørt og at den oppleves slik betyr på ingen måte at den er kjedelig – tvert imot. Når du samtidig vet at du sitter på en sykkel med massevis av tekniske “hjelpemidler” (f.eks. ABS, DTC, ESA) kan du virkelig utfordrere den og få hjelp hvis du blir overmodig. Alt på S1000R er bare så utrolig velbalansert. Chassi, bremser, fjæring, sittestilling, osv. osv. Motoren som i ordets beste forstand er “ulv i fåreklær” – leverer et utrolig moment på en måte du selv kan velge om skal være snill eller ultra rå, gjør kjøregleden komplett. Den er kanskje ikke den ultimate touringmaskinen, men ellers har den alt som skal til får å frembringe kjøremessig lykkerus. Joda, det blåser litt når man passerer 130km. men det minner deg bare på at nå går det (etter norske forhold) kanskje litt fort… Når vi etter en halv time tok en liten stopp, sa jeg til de andre jeg kjørte sammen med – Jihaa!! – dette er den beste sykkelen jeg noen gang har kjørt ! Den har alt man ønsker skal være tilstede på en drømmesykkel.

R1200RT

Etter kjøreopplevelsen med S1000R skulle jeg bytte til R1200RT og trodde nok at dagens opplevelser neppe kunne toppes. Å hoppe fra en ultra lettkjørt sykkel med 160 hk. til et stort “bokser-beist” med 125 hk. måtte jo bare bli en nedtur – men der tok jeg grundig feil. Årets R1200RT er riktignok ingen oppgradering av den forrige modellen – det er en helt ny sykkel. Etter bare noen hundre meter skjønte jeg at dagen på ingen måte var toppet. Fy-f.. for en sykkel (jeg er i ferd med å gå tom for superlativer), jeg kunne jo nesten kjøre like aktivt med denne som med S1000R. Den er ubeskrivelig lettkjørt og gir en utrolig trygghetsfølelse. Den tar svingene på en måte som får sykkelens 274 kg. (kjøreklar) til føles som 190 kg. Motoren på 125 hk. har krefter i massevis og leverer disse på perfekt “touringmåte”.

Med et superstabilt chassis, drømmebremser, lavt tyngdepunkt, balanse, tillitvekkende støtdempere og retningsstabilitet, er det bare å “mate” på. Kjøreegenskapmessig oppfører den seg som alt annet enn en tradisjonell stor tung touringsykkel.

Men touringsykkel er den i aller høyeste grad. Med denne nye RT’ens førerkomfort, kunne jeg kjørt non-stop til den 25 liter store tanken igjen måtte fylles og det er rimelig mange mil. Denne som alle nye BMW’er bruker selvfølgelig godt under halvliteren pr. mil.

Den forrige RT’en ble av mange ansett som verdens beste touringsykkel, helt til K1600 modellene overtok tronen. Nå tror jeg sannelig jeg har kjørt en sykkel som jeg og mange andre vil rangere som enda bedre enn K1600.

BMW slutter med andre ord ikke å imponere og deres slagord – “Unstopable” stemmer bare mer og mer.

Det må også nevnes at helgen også bestod av en god del teknisk teori, men det jo en nødvendighet for at man skal bli kjent med stadig mer avanserte kjøretøy. Men dette ble som alt annet denne helgen deler av tysk kvalitet, grundighet, orden, presisjon og punktlighet som BMW serverte oss på Mallorca.

Igjen opplever jeg og MC OSLO å være stolte og privilegerte av å være en del BMW-familien.

Alle disse tre fantastiske sykler vil vi selvfølgelig ha tilgjengelig for prøvekjøring når været tillater det og jeg er overbevist om at også andre vil få de samme utrolige kjøreopplevelsene jeg har hatt de siste dagene.

23.02.2014

Høyt oppe – også i luften…
Kåre Vaskinn