BMW nyheter 2015

Endelig er dagen kommet! På motorsykkelmessen ”Intermot” i Köln ble i dag tre enestående motorsykler lansert: BMW R 1200 R, R 1200 RS og S 1000 RR.

Nye R 1200 R

R1200R

Den nye R 1200 R utmerker seg med en sportslig stil, dynamiske ytelser og tiltalende design. Da utviklerne våre realiserte sine visjoner i form av BMW Concept Roadster, var denne motorsykkelen den største inspirasjonskilden. Det er ingen overraskelse. Den nye R 1200 R er en kraftfull allrounder som kombinerer komfort, sportslige egenskaper og design på en unik måte. Opp-ned-forgaffelen er konstruert etter samme mal som den på S 1000 RR. Den gir denne kraftpakken et slående utseende og sørger for stabile og presise kjøreegenskaper.

For første gang kan den nye R 1200 R ikke bare leveres med standardlakk, men også med to ekstra lakkvarianter. Velg mellom klassisk, tidløs Cordoba blue eller sportslig Light white med motorspoiler i karosserifargen og ramme i slående Racing red eller eksklusivt Thunder grey metallic med gyllen gaffel (leveres bare i kombinasjon med dynamisk ESA, ekstrautstyr).

R 1200 R er forut for sin tid også når det gjelder teknologi. Hele 125 hk sørger for fremdriften av den nye R 1200 R. Sammen med kjøremodusene, som aktiveres med et tastetrykk, sørger det dynamiske antispinnsystemet (DTC, ekstrautstyr) for at kraften overføres effektivt til veien. Ved hjelp av det nyutformede og utvidede instrumentpanelet montert på en aluminiumsbro har du som fører, full oversikt og kontroll over all informasjon motorsykkelen gir deg.

Det finnes et imponerende utvalg av utstyr til R 1200 R. Skal du på langtur, kan du sette tankveske, BMW Navigator V og fire forskjellige vindskjermer på utstyrslisten. Ønsker du mer dynamiske kjøreegenskaper, utstyrer du din R 1200 R med siste generasjon av dynamisk ESA (ekstrautstyr). Innovative funksjoner, som forberedelse for navigasjonssystem med multikontroll, Pro girskiftassistent og nøkkelløst system, gjør den sportslige roadsteren til en ekte allrounder. Det finnes også en rekke utsøkte detaljer, som dreide hendler og fothvilere for fører og veltebøyle i elektropolert rustfritt stål, som skaper en perfekt balanse mellom praktiske funksjoner og tilpasning av utseendet.

Veiledende pris fra: 201 750,-*
*Frakt og leveringsomkostninger kan tilkomme.
Avbildede modeller kan ha ekstrautstyr.

Lanseres i februar 2015.

Klikk her for å lese mer

Nye R 1200 RS

R1200RS

Dynamiske kjøreytelser kombinert med touringegenskaper i toppklassen – det er R 1200 RS. Med en sprek motor og stabilt chassis har sportstoureren mer å by på enn kjøreglede. Den har en avslappet, sportslig sittestilling og perfekt beskyttelse mot vær og vind. Det innebærer en helt ny kjørefølelse i høye hastigheter og ved sportslig kjøring på landeveier.

Det moderne konseptet er en dynamisk blanding av sports- og touringmotorsykkel. Det er godt synlig i fonten som har symmetriske frontlykter. Styret er elegant utformet med smidde aluminiumspartier og kombinerer funksjon og ergonomi perfekt.

Den nye sportstoureren henter kreftene sine fra en boksermotor med en effekt på 125 hk. Den 2-sylindrede 4-taktsmotoren har luft/væske-kjøling, to overliggende tannhjulsdrevne kamaksler og en balanseaksel. Den aktive automatiske stabilitetskontrollen ASC med elektronisk styring er standard og gjør at motorsykkelen er stabil på alle typer landevei. Kjøremodusene Rain og Road er også standard og sørger for at du alltid får den beste kjøreopplevelsen.

Det store utvalget av ekstrautstyr omfatter alt fra koffertholdere og bagasjebrett til cruise control og et praktisk nøkkelløst system. Med de nye systemkoffertene og den praktiske toppboksen er din sportstourer komplett. Tilbehøret er som alltid tilpasset motorsykkelens ergonomiske utforming og design og sørger for at du reiser mer komfortabelt enn du vanligvis forventer å gjøre med en sportstourer.

Veiledende pris fra: 209 750,-*
*Frakt og leveringsomkostninger kan tilkomme.
Avbildede modeller kan ha ekstrautstyr.

Lanseres i mai 2015.

Klikk her for å lese mer

Nye S 1000 RR

S1000RR

S 1000 RR revolusjonerte supersportsklassen da den ble lansert i 2009. Etter seks år møter den nå den samme utfordringen. S 1000 RR modellår 2015 er fullstendig omarbeidet. Ingeniørene til BMW Motorrad har omformet motorsykkelens teknologi, design og utstyr. Resultatet er en ny supersportsykkel som stammer fra en ekte Double R.

RR er innbegrepet av en supersportsykkel, også når det gjelder design. De økte kreftene er lett synlige på den tredje generasjonen. Motorsykkelen har en knivskarp, markant profil med perfekt balanserte former og konturer. Alle kledningskomponenter fra front- til baklykt har fått ny utforming – til og med frontlyktelementet, der det er lagt større vekt på symmetri i utformingen.

Den nye S 1000 RR har en effekt på 199 hk. Det er 6 hk mer enn forgjengeren. Men det er ikke bare flere hestekrefter som gjør Double R raskere og smidigere. Med en vekt på 204 kg inkludert ABS-bremser og dynamisk antispinnsystem er den 4 kg lettere enn forgjengeren. Videre har den et nydesignet eksosanlegg uten fremre lyddemper og nye motorinnstillinger som gir økt dreiemoment, forbedret effektkurve og en rekke andre optimerte detaljer.

I tillegg til de større endringene i design og ytelse er det først og fremst de tekniske detaljene som gjør at S 1000 RR har tatt et kvantesprang fremover. De elektroniske fjæringskomponentene DDC og DTC har fått helt nye innstillinger. Det samme gjelder hele chassiset. Dette gir bedre veigrep og bedre respons til føreren. Funksjoner som girskiftassistent Pro (gire opp/ned uten å bruke clutchen) og elektrisk gassbetjening (E-gass) sørger for mer presis og direkte kontroll. Føreren betjener de nye funksjonene på det nyutformede instrumentpanelet som kan tilpasses bruksområdet.

Absolutt alle komponentene var på testbenken da vi utviklet 2015-versjonen av S 1000 RR. Resultatet er en supersportsykkel som nok en gang setter standarden i denne klassen. Den er med andre ord en ekte Double R.

Prisen er ennå ikke fastsatt.

Lanseres i januar 2015.

Klikk her for å lese mer